Schets van het vliegveld van Maldegem door het Belgisch leger in 1947 - Erfgoednota IOED Meetjesland - Onderaan foto Google Earth waarbij grenzen die ook zichtbaar zijn op deze schets werden toegevoegd om het terrein toen ingenomen door het vliegveld, wat te verduidelijken naar de huidige situatie.
Welke grenzen zijn op die manier nog duidelijk te herkennen:
-
Westelijk waren de grenswegen de Kleitkalseide, overgaand in de Aalterbaan. Er was toen nog geen sprake van de expressweg, de N44.
-
Onderaan herken je duidelijk een bosje dat toen ook al bestond en heden ongeveer de zuidoostelijke hoek vormt van het toenmalige vliegveld. Dit sluit aan bij de Jonge Jansdreef.
-
Toen was er ook een kruispunt op Eelvelde van Aalterbaan met Spreyestraat en Krommewege. Het vliegveld begon hier nabij de Oude Molenweg zodat ook de huidige Commanderie hier mee inbegrepen zat. De westgrens werd daar ongeveer gevormd door deze Oude Molenweg alhoewel er nog wel enkele structuren zijn die toch ook bij het vliegveld mogen gerekend worden en nog iets meer westwaarts liggen..
-
Daarna volgde de toenmalige grens van het vliegveld ongeveer de huidige Industrieweg (zeker niet perfect want deze zal nog niet als weg bestaan hebben) om dan gebogen noordoostelijk te gaan, richting Oude Gentweg. Een duidelijk herkenningspunt was het kruispunt van Oude Gentweg, Industrielaan en Vliegveld.
-
Het vliegveld liep dan schuin noordoostelijk in de richting van de Koning Leopoldlaan (N9). Dit zal ongeveer tot waar heden de nieuwe wegel Vlaskote gelegen is, zijn.
-
Dan liep het terrein van het vliegveld in een boogvorm aan de oostelijke kant verder waarbij het wel altijd wat afstand hield van Adegem dorp. Een goed herkenningspunt is de kruising heden gevormd door de Kallestraat en Ringbaan die opnieuw een grens van het vliegveld zal geweest zijn.
-
Waar de weg hier overging in Zandakkers, was een toegangsweg tot de kop van de startbaan die juist noordelijk moet gelegen hebben van een daar nu liggend speelpleintje.
-
De zuidkant van het vliegveld werd dan even gevormd door de huidige weg Krommewege, volgend op de Ringbaan. Waar Krommewege dan noordwestelijk afbuigt, liep de zuidgrens verder tussen Krommewege en Lindestraat.
-
Daarna liep het zuidelijk verder, de Jonkvrouwstraat snijdende om dan verder te lopen naar het eerder vermelde bosje tegen de Kleitkalseide, lopend tussen Lindestraat (zuidelijk) en Jonkvrouwstraat (toen nog geen doorlopende weg aan de noordkant)
-
Hoofdwegen die zeker werden afgesloten omdat ze deel gingen uitmaken van het eigenlijke vliegveld zullen geweest zijn Krommewege en Oude Gentweg.
-
De tweede westelijke kop van de start- en landingsbaan zal te zoeken geweest zijn zuidelijk van het huidige kruispunt van Krommewege met de expressweg. Hier zat toen blijkbaar nog een mogelijks onverharde heden niet meer bestaande wegel. Dit verklaart ook de aanwezigheid van de nog aanwezige dubbele loodsen juist in die hoek van het vliegveld.
Deze kaart en het bijhorende document van het Belgisch leger beschrijft wel beperkt een 4 tal clusters van structuren. Of het echt zinnig is deze te behandelen valt te betwijfelen omdat ze zeker niet stroken met de werkelijke clusters die terug te vinden waren op het vliegveld.
Op onderstaande ruime luchtfoto werden een bij het opstellen van deze prospectie allicht meer nuttige clusters aangeduid. Verderop vindt u elk van deze meer gedetailleerd terug per cluster.
De hierop weergegeven clusters zijn de volgende:
- CL01 - Krommewege bij 1e grote boogloods
- CL02 - Oude Gentweg - Vllegplein bij 2e grote boogloods
- CL03 - kruising Krommewege - Industrielaan
- CL04 - pilootgebouwen huidige Rootweg
- CL05 - kruising Krommewege - Vliegplein
- CL06 - Lindestraat (Kampelheuvel)
- CL11 - Lichte FLAK Jonkvrouwdreef
- CL07 - Lichte FLAK Pot en Zuidhoutstraat
- CL08 - Lichte FLAK Oostkant vliegveld
- CL09 - Lichte FLAK Noordkant vliegveld
- CL10 - Zware FLAK Bremstraat
Hieronder elk van deze clusters meer in detail.
CL01 - Cluster van structuren nabij Krommewege nabij grote boogloods
Cluster 01 op oud RAF plan
Cluster 01 op oude kadasterkaart 1946
Cluster 01 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Geel: bestaat nog - Rood: verdwenen
CL02 - Cluster nabij Oude Gentweg en Vliegplein nabij 2e boogloods
Cluster 02 op oud RAF plan
Cluster 02 op oude kadasterkaart 1946
Cluster 02 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Geel: bestaat nog - Rood: verdwenen
CL03 - Cluster nabij kruising Krommewege en Industrielaan aan de controletoren
Cluster 03 op oud RAF plan
Cluster 03 op oude kadasterkaart 1946
Cluster 03 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Geel: bestaat nog - Rood: verdwenen - Blauw: twijfel
CL04 - Cluster pilootgebouwen nabij de Ringweg (Heden Rootweg)
is tevens een Cluster van Lichte FLAK (20 mm) noordoostkant vliegveld.
Cluster 04 op oud RAF plan
Cluster 04 op oude kadasterkaart 1946
Cluster 04 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Geel: bestaat nog - Rood: verdwenen
CL05 - Cluster Krommewege - Vliegplein
Cluster 05 op oud RAF plan
Cluster 05 op oude kadasterkaart 1946
Cluster 05 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Rood: verdwenen
CL06 - Cluster Lindestraat (Kampelheuvel)
Geel: bestaat nog - Rood: verdwenen
CL11 - Cluster Lichte FLAK (20 mm) Jonkvrouwdreef
Cluster 11 op oude kadasterkaart 1946
Merk op dat hier nog heel wat structuren lagen zuidelijk van de 2 nog gekende structuren.
Cluster 11 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Geel: nog bestaande structuren
CL07 - Cluster Lichte FLAK (20 mm) Pot en Zuidhoutstraat
Geel: bestaat nog
CL08 - Cluster Lichte FLAK (20 mm) oostkant vliegveld
Cluster 08 op oude kadasterkaart 1946
Cluster 08 op actuele luchtfoto Google Earth 2023
Rood: Verdwenen
CL09 - Cluster Lichte FLAK (20 mm) noordkant vliegveld
Rood: Verdwenen
CL10 - Cluster Zware FLAK 88 mm Bremstraat
Geel: bestaat nog - Rood: verdwenen